10 tips voor een goede website

Steeds vaker word ik benaderd door bedrijven om mijn feedback te geven op hun website. Mij wordt dan gevraagd of de website wel goed genoeg is, wat er anders kan en/of moet, of ik nog praktische tips heb etc. etc.

Er zijn een aantal punten waar ik heel specifiek naar kijk op een website om tot een goede beoordeling te komen. Deze expertise deel ik graag zodat je er zelf meteen mee aan de slag kunt. Op het internet zijn er meerdere blogs te vinden over tips voor een goede website, maar in deze blog geef ik mijn 10 tips die je kunnen helpen aan een goede website.

1. Doelgroep

De eerste en meest essentiële stap is het vaststellen van de doelgroep voor wie de website gebouwd wordt. Dit klinkt misschien logisch, maar het gaat in de praktijk nog erg vaak mis. De valkuil is namelijk dat bedrijven en personen een website bouwen zoals zij vinden dat de website ‘mooi’ of ‘goed’ is. Echter, jij bent de doelgroep niet. Het is belangrijker om te weten wat jouw doelgroep ‘mooi’ of ‘goed’ vindt. Ik zal een praktijkvoorbeeld geven. Als je weet dat je doelgroep wordt gevormd door jongeren, kies dan niet voor een strak en zakelijk design, hoe mooi dat design ook mag zijn. Andersom werkt het natuurlijk ook averechts.

2. Doel van de website

Dat is de tweede vraag die je jezelf moet stellen; Welk doel dient de website? Waarom komt de website er eigenlijk? Er bestaat niet zoiets als het hebben van een website om het hebben van een website. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de website er moet komen. Een aantal voorbeelden van doelen van een website zijn:

  • informeren;
  • verkopen;
  • iemand ergens toe zetten;
  • amuseren;
  • inspireren;
  • community;
  • administreren;
  • mensen bewegen;
  • enzovoort;

Zodra het doel van de website bekend is, kun je al heel gericht de website gaan bouwen of een website laten bouwen. Tijdens de bouw van de website moet de doelgroep en het doel van de website constant centraal staan. Alleen zo weet je zeker dat er straks een website staat welke je doelgroep graag bezoekt.

3. Look and Feel

De look and feel van een website wordt meestal bepaald door de huisstijl. Als er niet echt sprake is van een huisstijl dan kun je het logo als uitgangspunt nemen. Voor bedrijven die al langer opereren met het zelfde logo is het natuurlijk een ware must om de website volledig in dezelfde stijl te bouwen. Het zorgt namelijk voor herkenbaarheid en het een geeft de bezoeker een vertrouwd gevoel. Indien je net start met je bedrijf dan kun je kleurelementen uit het logo nemen en die laten terugkomen op de website of je laat de kleuren bepalen door je doelgroep. Welke kleuren spreken hen aan? Welke kleuren passen bij jouw dienst of producten? Kleuren hebben betekenissen die mensen -onbewust- beïnvloeden. Kleurenpsychologie noemen we dat. Wees je er daarom van bewust dat de kleuren die je op de website gebruikt een enorme impact op het handelen en de gevoelsbelevenis van de bezoeker heeft. Deze blog gaat dieper in op de werking van kleuren op websites. Ik adviseer mijn klanten altijd om te kiezen voor een witte achtergrond, om meerdere redenen. In eerste instantie omdat wit een rustgevende werking heeft en hierdoor teksten op de website makkelijker weg lezen. In tweede instantie omdat de kleur wit ervoor zorgt dat alle andere kleuren op de website het best tot hun recht komen. Nog niet overtuigd? Vraag je dan af welke achtergrondkleur de volgende -succesvolle- websites hebben: Facebook, Google, Youtube, Wehkamp, Bol.com, Wikipedia en H&M.

4. Inrichting

Het inrichten van de website is niet makkelijk. Iedereen die weleens een website heeft gebouwd kan dit beamen. Over elk element moet worden nagedacht, want elk element heeft gevolgen voor de conversie(kom ik straks op terug) en de algemene waardering van de website(van bezoekers). Het doel van de website en de inrichting van de website zijn nauw met elkaar verbonden. Voor ik verder ga is het misschien goed om te weten dat een bezoeker bij binnenkomst op de website in enkele seconden beslist of hij langer aanwezig blijft of de website meteen verlaat(bouncers). In die paar seconden moet je een bezoeker dus zien te overtuigen om te ‘blijven hangen’ op je website. Maar waar kijkt die bezoeker dan precies naar? Het plaatje hieronder laat zien hoe bezoeker je website bekijken/ scannen.
Zoals je ziet kijken je bezoekers in de F-vorm naar je website. Met deze kennis kun je het proces enigszins beïnvloeden. Belangrijke informatie, buttons en foto’s plaats je dus links en boven op de website. Rechts op de website wordt het minst gekeken, daar plaats je dan de minst belangrijke informatie. Verder is het belangrijk dat de website logisch is ingericht en bezoekers op simpele wijze vinden waar ze voor kwamen. Een vuistregel voor webwinkels is dat bezoekers binnen 3 klikken op de checkout-pagina terechtkomen. Zorg er daarom voor dat er voldoende klik-mogelijkheden op de website aanwezig zijn.

5. Content is king!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Content is zo ontzettend belangrijk voor een website of webwinkel. Voor de mensen die niet weten wat content is zal ik het kort uitleggen. Content is het verzamelwoord voor alle teksten, plaatjes en video’s op de website. In eerste plaats is het zo belangrijk omdat content de primaire reden is voor een bezoeker om een website te bezoeken. Ben je een webwinkel die ook spijkerbroeken verkoopt, zorg dan dat er kwalitatief goede afbeeldingen aanwezig zijn waarop deze spijkerbroek te zien. Maar zorg ook voor een goede beschrijving van de spijkerbroek in kwestie. Wat moet de klant allemaal weten over deze spijkerbroek? Vermeld het! Ben je een belastingadviseur en heb je een website? Zorg er dan voor dat er goede teksten op de website aanwezig zijn die exact beschrijven waarom ze juist bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent. Laat niets aan het toeval over. Weet dat je met teksten heel veel kunt zeggen en uitleggen, maar één afbeelding vaak meer zegt dan 1000 woorden en één video weer meer zegt dan 1000 afbeeldingen.
Voor je positie in Google en andere zoekmachines is goede content ook heel belangrijk en vaak zelfs doorslaggevend. Google indexeert websites namelijk aan de hand van alle teksten die aanwezig zijn op de website. Door de teksten op de website weet Google om wat voor website het gaat en dat zorgt ervoor dat je wordt weergeven in de zoekresultaten zodra iemand zoekt op woorden die met jouw dienst of product te maken hebben. Uiteraard zijn er veel meer factoren die je positie in Google bepalen, maar daarover zal ik apart een blog schrijven.
10-tips-voor-een-goede-website

6. Conversiegerichtheid

Zoals beloofd zou ik terugkomen op dit woord. De conversie is wat menig webwinkelier(groot of klein) dag in, dag uit bezighoudt. Het is een goede indicator om te bepalen of een webwinkel goed is of niet. Conversie is het percentage bezoekers van het totaal aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt of besteld op de website. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe beter. Zorg dat de website dus conversiegericht is. Dit doe je door de aankoopprocessen zo simpel mogelijk te houden. Manieren om dit te doen zijn:

  • informeren;
  • verkopen;
  • iemand ergens toe zetten;
  • amuseren;
  • inspireren;
  • community;
  • administreren;
  • mensen bewegen;
  • enzovoort;

Dit vind ik zelf een interessante blog van Jurgen Jongejan

7. Inlaadtijd

Niets is zo vervelend als een website die te langzaam inlaadt. Je kent het vast wel. Je wilt een website bezoeken en het duurt een eeuwigheid voor de webpagina volledig is ingeladen. Het is nog altijd de belangrijkste reden voor bezoekers om de website te verlaten en webwinkeliers lopen hierdoor veel omzet mis op jaarbasis. Hoeveel laadtijd is dan wel acceptabel? Uit onderzoek van usability guru Jacob Nielsen blijkt dat interrupties van maximaal 1.0 seconde acceptabel zijn. Alles langer dan 1.0 seconden zou eigenlijk al te lang zijn. Een pagina die vandaag nog supersnel inlaadt, kan de volgende dag langzamer inladen zonder dat er aan die pagina is gesleuteld. Test daarom regelmatig de inlaattijd van alle pagina’s op je website.

8. Gebruik van Favicon

Favicon voorbeeld

Voorbeeld van favicons

Een favicon mag anno 2013 niet meer ontbreken op je website. Tenminste, dat vind ik. Even voor de duidelijkheid, een favicon is een kleine afbeelding van 16 x 16 pixels die wordt vertoond in het tabblad. Afbeelding hieronder laat het duidelijk zien.

Tegenwoordig is het mogelijk om te browsen op meerdere tabbladen tegelijk in één venster. Zo een favicon maakt het erg makkelijk voor de bezoeker om van tabblad te switchen, omdat het logo zichtbaar is. Vanuit marketingoogpunt is het natuurlijk fijn om constant je logo in beeld te hebben bij je klanten.

9. Contactpagina

Een goede website kan niet zonder een goede contactpagina. Het stelt de bezoekers in de gelegenheid om contact met je op te nemen. Vermeld daarom altijd in ieder geval het bezoekadres en telefoonnummer op de contactpagina. Het is verstandig om een vaste telefoonnummer te hebben omdat dit het nodige vertrouwen wekt.

10. Responsive

Een website MOET geschikt zijn voor mobiele apparaten. het is geen pre mer, maar een keiharde must. Wist je dat websites gemiddeld door meer dan 80% via mobiele telefoons worden bezocht. Daarom zijn wij zelf al begonnen met websites  eerst in mobiel te designen, en dan pas op desktop.

Er zijn nog veel meer tips welke ik kan delen met jullie, maar deze vind ik op dit moment de belangrijkste. Ik ben ook bewust niet de diepte ingegaan in deze blog omdat het anders een enorm lange blog zou worden. Heb je toch behoefte aan meer informatie, of nog meer tips dan kun je uiteraard contact opnemen met ons. We helpen je graag verder.