Een goede website is belangrijk voor de business. In mijn vorige blog gaf ik 10 tips voor een goede website. Maar wat is een goede website als deze niet vindbaar is in Google? Een website mag zelfs perfect zijn, maar de business start pas echt wanneer de website veel bezoekers genereert. En hoe je dit voor elkaar krijgt leg ik uit in dit blog. Het constante proces om een website beter vindbaar te maken in zoekmachines noemen we SEO (Search Engine Optimization). Zo zal ik er in dit blog ook naar refereren. Goede vindbaarheid is essentieel voor de business. Daarom deel ik deze 5 tips voor goede SEO volledig gratis.

1. Schoon coderen

Coderen of programmeren is een vak op zich. Niet iedereen beheerst deze skills, maar toch start ik hiermee. We dienen er constant vanuit te gaan dat Google geen mens is, maar een robot. De bots van google zoeken de hele dag het wereldwijde web af naar websites en bepalen aan de hand van ongeveer 160 criteria welke websites op welke plek terecht komen in de zoekresultaten. Wij zien een website, maar Google ziet alleen codes. En daarom is het van essentieel belang dat alles goed en schoon geprogrammeerd is. Dit is een punt welke je bij je websitebouwer kunt neerleggen.

Met schoon programmeren bedoelen we dat alle overbodige code(CSS, javascript etc) wordt verwijderd uit je theme / template. Idealiter zet je het extern en roep je het op met maar één regel code. Kortom, geen overbodige regels, want het brengt Google in de war. En de HTML die wel gebruikt wordt dient natuurlijk geen fouten te bevatten.
Extra tip: met de handige tool W3 HTML Validator kun je controleren of je het goed doet.

2. Content is nog steeds King

Nadat Google je website heeft ‘gescand’ richt-ie zich op alle content op de website. Denk aan de teksten, foto’s, video’s, buttons en linkjes. Met de content zet je hele grote stappen naar een goed vindbare site.
Bepaal vooraf altijd welke zoekwoord voor jouw website het belangrijkst is. Als dit er meerdere zijn, dan is het belangrijk dat je per zoekwoord een eigen pagina in het leven roept of een eigen artikel. Bij voorkeur geen meerdere zoekwoorden per artikel / pagina. Zodra je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn kun je beginnen met het schrijven van de teksten. Het advies is om teksten altijd tussen de 250 en 300 woorden te houden. Dit is voor Google belangrijk. Hoe je de tekst schrijft heeft zeker invloed op de vindbaarheid. Zorg dat het zoekwoord er minimaal 3 keer in voorkomt. Maar zeker niet meer dan 5 keer. Vroeger vulden we teksten met het belangrijkste zoekwoord en dat werkte. Tegenwoordig heeft dat een averechtse werking op je vindbaarheid. Belangrijker zijn de aanverwante zoekwoorden. Zorg dat je belangrijkste zoekwoord wordt gedragen door woorden die relatie hebben met het woord. Als mijn tekst bijvoorbeeld gaat over ‘online kleding kopen’ gebruik dan ook woorden als ‘broek’ ‘trui’ ‘fashion’ verschillende maten’ ‘kleren’ ‘katoenen kleding’ etc etc. Maak er een volledige tekst van. Zo snapt Google wat je eigenlijk wilt vertellen en Google schotelt jouw verhaal dan graag voor aan haar Google’rs.

2.1 Gebruik kopteksten

Het gebruik van kopteksten (headers) wordt door veel website eigenaren onderschat. Althans, dat is mijn ervaring wanneer ik websites van klanten bestudeer. Wanneer men het heeft over kopteksten en het gebruik ervan, dan wordt vaak bedoelt hoe het er qua opmaak uitziet. Het zijn immers titels voor de verschillende alinea’s of pagina’s. Maar voor Google is het meer dan alleen een titel. Google gebruikt de kopteksten om de belangrijkere zoekwoorden te onderscheiden van de minder belangrijkere en zo ontstaat er een hiërarchie in de tekst. Het advies is dan ook om het belangrijkste zoekwoord(en) te verwerken in de koptekst 1 en de aanverwante zoekwoorden (of woorden die het zoekwoord dragen) te verwerken in de kopteksten van die daarop volgende alinea’s; koptekst 2, koptekst 3, koptekst 4 enz. Zie afbeelding voor visueel voorbeeld.

2.2 Atl-tekst voor afbeeldingen

alt seo voordelen
Dit is een zeer belangrijk puntje welke ook steeds belangrijker wordt. Voor de volledigheid ga ik je er weer aan herinneren dat Google een robot is. Dit houdt in dat Google niet kan zien wat er op jouw afbeelding staat afgebeeld. De bezoekers van jouw website wel, maar zij bepalen helaas niet je positie in Google. We moeten het Google makkelijk maken. Geef jouw afbeeldingen daarom ALTIJD eerst een naam alvorens het up te loaden naar de website. Maar dat is nog niet voldoende. Nadat je een afbeelding hebt geupload naar je media bibliotheek in WordPress geef je de afbeelding ook een naam in het ‘alt-veld’ (zie voorbeeld). De normale afbeeldingsnaam is voor je bezoekers en de altnaam is voor Google. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingsnaam altijd hetzelfde is als het belangrijkste zoekwoord. Zo weet Google waar de afbeelding over gaat en zal het haar Google’rs vervolgens voorschotelen, indien gezocht op afbeeldingen. Wat overigens steeds vaker gebeurt.

3. [Intern] linken

website linken
Het web is een grote spinnenweb van websites die naar elkaar linken. In deze doolhof van linkjes ziet Google een duidelijke infrastructuur. Hoe meer linkjes naar een specifieke website, des te belangrijker Google deze website acht. En daarmee krijgt diezelfde website een hogere authority en zal Google deze eerder hoger positioneren. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia. Daarom zijn -kwalitatieve- inkomende linkjes nog altijd belangrijk, maar minder belangrijk dan een paar jaar geleden. Met kwalitatieve linkjes bedoelen we linkjes afkomstig van websites met affiniteit met de business waarin jezelf zit. Dus niet een linkje van de lokale kapper als jezelf gespecialiseerd bent in financiële producten.
Dit zelfde principe geldt ook voor intern linken op de eigen website. Indien je een pagina hebt welke belangrijk is voor zowel Google als de bezoeker, dan is het raadzaam om hierheen te linken vanaf andere pagina’s. Zo ziet Google welke pagina als belangrijk wordt geacht en zal deze eerder indexeren. Op diezelfde pagina dien je vervolgens weer de rest van de tips in deze blog toe te passen.

4. Mobiel & Snelheid

4.1 Mobiele website / Responsive website

responsive website
Vanaf 2017 zal Google erg veel waarde hechten aan de mobiele vriendelijkheid van een website en de inlaadsnelheid. Dus als dit nog niet op orde is, dan zou ik het bovenaan aan mijn lijstje zetten. Tegenwoordig zijn mensen verreweg het meest online via hun mobiele telefoon. De kans is minimaal 75% dat je dit blog nu leest op je mobiele telefoon. Dit weet Google ook en daarom gaan ze websites ‘straffen’ als ze niet mobileproof zijn. Een responsive website biedt uitkomst. Een responsive website is een slimme website welke zichzelf automatisch aanpast aan het apparaat waarop het geopend wordt. Als je dit nog niet hebt, dan willen je graag helpen. Maar ook als je het niet voor Google doet, dient je website anno 2017 helemaal perfect te zijn voor mobiel. Je loopt namelijk omzet mis als dit niet het geval is. Via deze site kun je zien hoe jouw website er op verschillende mobiele apparaten uitziet.

4.2 Snelheid van de website

Niets is zo vervelend als een website die te langzaam inlaadt. Je hebt het zelf vast weleens ervaren. Google heeft er een nog grotere hekel aan dus zorg ervoor dat je pagina’s snel inladen. De algemene regel is maximaal 4 seconden, maar voor een goede positie in Google stelt Google een maximum van 2 seconden. Mensen zijn verwend en hebben geen simpelweg geen geduld meer. Om de snelheid van je pagina’s te testen kun je een site als GTMetrix gebruiken. Als je niet onder de 2 seconden zit, is er werk aan de winkel voor je.
Een paar simpele manieren om je pagina’s sneller te maken zijn:

  • Verklein de afbeeldingen. ‘opgeslagen voor web en apparaten’
  • Javascript en CSS bestanden combineren en/ of verkleinen
  • Gebruik maken van CDN (het extern zetten van bestanden op supersnelle servers)
  • Er zijn meer manieren, maar bovenstaande zal al veel verschil uitmaken

5. Meta omschrijving, titel en metatags

De meesten weten dit allang, maar het kan geen kwaad om het nog even onder aandacht te brengen. Ervan uitgaande dat je website draait op WordPress is de eerste stap in deze het aanschaffen van de Yoast plugin. Yoast is een autoriteit geworden als het aankomt op SEO voor WordPress. Zo heeft hij zelfs een eigen plugin die wij ook graag gebruiken. Het is simpel te installeren en te gebruiken.
Het is de bedoeling dat je een aantal velden goed invult zodat het bijdraagt aan een betere indexering voor Google. Het gaat om de volgende velden:

  • SEO titel
  • Meta omschrijving
  • Focus zoekwoord
  • URL / slug

Als vanzelfsprekend gebruik je het belangrijkste zoekwoord in alle velden. Maar de manier waarop kan nog weleens verschil maken. In de afbeelding zie je een voorbeeld van Yoast zelf. Hierop is mooi te zien hoe het eruit ziet als alles goed ingevuld is. De plugin zelf geeft met kleuren aan of en hoe goed het ingevuld is. Rood is slecht, oranje betekent dat je op de goede weg bent en groen houdt in dat je het goed doet.
5-tips-voor-goede-seo
Je SEO titel dient overeen te komen met het belangrijkste zoekwoord. Idealiter gebruik je tussen de 50 en 60 karakters of maximaal 510 pixels. In de meta omschrijving, waar je maximaal 155 karakters mag gebruiken, dient het zoekwoord ook terug te komen. Echter, doe dit wel in verhaal vorm want dit is het eerste dat potentiële bezoekers van je website zullen lezen in Google. Het focus zoekwoord kun je maar 1 keer invullen en hier vul je uiteraard het belangrijkste zoekwoord in. Tot slot komt het zoekwoord ook weer terug in je URL. In dit geval is de url https://zoutpeper.nl/5-tips-voor-goede-seo
Indien bovenstaande goed in acht genomen heb je de basis goed ingericht op jouw website. Je zal merken dat jouw website langzaam aan gaat klimmen in Google. Er is nog veel meer wat gedaan kan worden op het gebied van SEO, maar dan zouden we de diepte in gaan. Tevens is dat ook weer afhankelijk van de concurrentie en het zoekgedrag van de potentiële klanten. Maar omdat we allemaal ergens moeten beginnen, is dit een mooi vertrekpunt. Met tools als Google Analytics en Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) kun je je prestaties in Google goed monitoren en bijsturen. Doe dit daarom ook veelvuldig.
Dit zijn mijn 5 tips voor goede SEO. Voor vragen mag je me altijd mailen. We helpen je graag!

5 tips voor goede SEO