6 tips voor hogere voor conversie optimalisatie

Tegenwoordig zijn de meeste marketing teams gericht op het genereren van verkeer naar websites in de hoop dat dit verkeer vervolgens wordt omgezet in gekwalificeerde leads die verkopers kunnen sluiten. Of om de verkopen op de website te evenredig te verhogen. We kennen dit principe ook wel als SEO (Search Engine Optimization)

Hoewel dit een te vereenvoudigde kijk is op het standaard marketing-playbook, is het relevant voor de meeste bedrijven en marketing teams.

Maar er ontbreekt iets – een tactiek waar maar weinig marketing teams zich op richten-, maar een die de bedrijven die dat wel doen naar duurzaam succes en groei op de lange termijn stuwt: meer halen uit bestaand verkeer en leads (versus volledig nieuw verkeer).

Dat is waar conversie-optimalisatie (CRO) om de hoek komt kijken. Daarom geef ik in dit blog 6 tips voor hogere conversie optimalisatie.

Wat is een conversieratio?

Een conversieratio is het percentage bezoekers dat een gewenste actie voltooit (met andere woorden; converteren). Een gewenste actie kan bijvoorbeeld het invullen van een webformulier, het aanmelden voor een dienst of het kopen van een product zijn.

Het conversiepercentage wordt berekend door uw aantal conversies te delen door uw aantal bezoekers en dat aantal te vermenigvuldigen met 100 om het percentage te krijgen.

Conversie-optimalisatie, of CRO, is het proces van het verbeteren van uw website en inhoud om conversies te stimuleren. Een hoge conversieratio betekent dat uw website goed is ontworpen, effectief is opgemaakt en aantrekkelijk is voor uw doelgroep.

Door het optimalisatieproces voor conversies kunt u uw aantal hooggekwalificeerde leads vergroten, de omzet verhogen, de acquisitiekosten verlagen, meer waarde halen uit uw huidige leads en klanten en eenvoudigweg beter groeien.

Conversies kunnen overal op uw website plaatsvinden (bijvoorbeeld op de startpagina, prijspagina, blog, bestemmingspagina’s, enz.). Als bedrijf wilt u dat uw website zo wordt ontworpen dat websitebezoekers worden omgezet in betalende klanten. Met zoveel potentie in al deze delen van uw website moet u elke pagina optimaliseren om conversies mogelijk te maken

Hoe websites profiteren van CRO

Hier zijn vier delen van uw website die de potentie hebben om uitstekend te profiteren van conversie-optimalisatie.

1. Homepagina

Homepagina’s zijn uitstekende kandidaten voor CRO. Naast het maken van een eerste indruk op bezoekers, is de homepagina ook een kans om die bezoekers vast te houden en verder naar je website te leiden.

U kunt dit doen door links naar productinformatie extra te benadrukken, een gratis aanmeldknop aan te bieden of zelfs een chatbot op te nemen die op elk moment tijdens hun browse-ervaring vragen van bezoekers oproept.

2. Prijspagina

De prijspagina van een website kan voor veel websitebezoekers het make-or-break punt zijn. CRO kan een prijspagina helpen bezoekers om te zetten in klanten door de prijsintervallen aan te passen (bijvoorbeeld: prijs per jaar versus prijs per maand), door de productkenmerken te beschrijven die aan elke prijs zijn gekoppeld en door een telefoonnummer aan te bieden waar bezoekers naartoe kunnen bellen voor een prijsopgave.

3. Blog

Een blog is een enorme conversie mogelijkheid voor een website. Naast het publiceren van doordachte en nuttige inhoud over uw branche, kan een blog CRO gebruiken om lezers om te zetten in leads.

Dit proces omvat vaak het toevoegen van call-to-action (CTA) in een artikel of het uitnodigen van lezers om meer over een onderwerp te weten te komen door hun e-mailadres op te geven in ruil voor een e-boek of brancherapport.

4. Landingspagina’s

Landingspagina’s zijn inherent ontworpen zodat mensen actie kunnen ondernemen. Een landingspagina van een evenement kan bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd met een video van het evenement van vorig jaar om bezoekers aan te moedigen zich dit jaar te registreren. Als een landingspagina wordt gebruikt om een ​​gratis bron met bezoekers te delen, kan deze worden geoptimaliseerd met preview-inhoud van die bron om bezoekers aan te moedigen deze te downloaden.

Nu u weet waar u kunt optimaliseren voor conversies, vraagt ​​u zich misschien af ​​hoe u weet wanneer uw bedrijf klaar is om het proces te starten.

5. Wanneer is CRO geschikt voor uw bedrijf?

Als uw bedrijf websitebezoekers trekt moet u simpelweg gezegd CRO altijd in overweging nemen. Dat is zo omdat hoe gevestigd of groot uw bedrijf ook is, u uw bezoekers altijd wilt omzetten in gekwalificeerde leads, klanten en merk voorstanders. CRO helpt u om dit op de meest effectieve, impactvolle en betrouwbare manier doen.

Met het proces van conversie-optimalisatie haalt u meer uit uw bestaande websiteverkeer en zorgt u ervoor dat u zich op gekwalificeerde leads richt.

Hoewel dit een eenvoudig concept is, is het stellen van een conversiedoel niet zo eenvoudig als het zeggen dat nu uw pagina deze maand 50 mensen heeft geconverteerd, u volgende maand 100 mensen wil converteren.

U wilt niet alleen 50 extra conversies van een webpagina. In plaats daarvan wilt u 50 extra conversies voor elk X aantal mensen dat het bezoekt. (Dit is uw conversieratio – het percentage mensen dat op uw website een conversie genereert op basis van het aantal mensen dat deze heeft aangeraakt).

Om een ​​beter begrip te geven van waar u op enig moment in de tijd staat met betrekking tot de conversieratio, zijn hier drie veelgebruikte formules die uw bedrijf kan gebruiken om te begrijpen, analyseren en verbeteren.

CRO-berekening 1: conversieratio

Zoals we al eerder hebben verteld, moet u om de conversieratio te berekenen uw aantal conversies (of gegenereerde leads) delen door uw aantal bezoekers (of webverkeer) en dat aantal vervolgens vermenigvuldigen met 100 om het percentage te krijgen.

Gegenereerde leads ÷ websiteverkeer x 100 = conversieratio%

CRO-berekening 2: aantal netto nieuwe klanten

Om uw aantal netto nieuwe klanten te berekenen, wilt u uw netto-inkomstendoel delen door uw gemiddelde verkoopprijs.

Nieuwe omzetdoelstelling ÷ gemiddelde verkoopprijs = aantal nieuwe klanten

CRO-berekening 3: doel leiden

En tot slot, om uw leaddoel te berekenen, neemt u uw aantal nieuwe klanten en deelt u dit door uw lead-to-customer close rate percentage (dat is uw totale aantal leads gedeeld door het totale aantal klanten).

Aantal nieuwe klanten ÷ lead-to-customer close rate% = leaddoel

10 tips voor een goede website
In mijn vorige blog gaf ik 10 tips voor een goede website. Zeker interessant om ook even te lezen om te zien hoe je de tips i

6 tips voor hogere conversie optimalisatie